Aplikovaná ekonómia
Výročná správa
Cena za najlepšiu výročnú správu študentskej firmy.
Správa o činnosti študentskej firmy poskytuje príležitosť ukázať, ako efektívny je tím pri prezentácii, k obchodným partnerom, ukázať procesy, výkonnosť, výsledky a budúci potenciál firmy využívajúce formát správy, a ako je tím úspešný pri prezentácii študentskej firmy s cieľom poukázať na úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.
Kritériá hodnotenia:
- Poskytuje správa relevantné informácie a umožňuje čitateľovi jednoducho a príjemne nájsť a prečítať si dôležité informácie?
- Obsahuje správa kvalitné zhrnutie, ktoré poskytne dôležité informácie súvisiace s činnosťou a výkonom študentskej firmy?
- Prezentuje správa finančné výsledky v požadovanej štruktúre a poskytuje efektívnu analýzu finančných výsledkov? Sú finančné výkazy správne alebo sú v nich chyby, ktoré môžu upozorniť na chyby v porozumení finančných výkazov alebo firemných financií?
- Preukazuje správa študentskej firmy, že členovia tímu rozumejú celkovej výkonnosti firmy, ziskovosti a budúcemu potenciálu študentskej firmy?
Vyhlasujeme prvé tri najlepšie študentské firmy spomedzi odborných škôl a tri najlepšie študentské firmy spomedzi gymnázií.
Otázky, ktoré by tím mal zvážiť
Správa o činnosti študentskej firmy je zhrnutím obdobia podnikania študentskej firmy. Je to dôležitý dokument, ktorý prezentuje, čo študentská firma a v nej zapojení študenti dosiahli. Táto správa je kombináciou štandardnej výročnej správy (opisujúc procesy študentskej firmy, výkonnosť, výsledky a jej budúci potenciál voči obchodným partnerom) a zároveň by mala opisovať riešenia problémov počas individuálneho a rovnako aj tímového vzdelávania prezentujúcich úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.
Správa tiež demonštruje schopnosť vytvoriť vytlačený dokument, ktorý čitateľa nadchne myšlienkou študentskej firmy a jej podnikania.
OBSAH A ŠTRUKTÚRA SPRÁVY:
Každá správa o činnosti študentskej firmy by mala obsahovať:
Zhrnutie
Zhrnutie by nemalo prekročiť jednu stranu a malo by poskytnúť základné informácie súvisiace s činnosťou študentskej firmy. Zhrnutie je najdôležitejšou časťou správy. Ide o prvú (a často jedinú) informáciu, ktorú budú ostatní čítať a je poslednou časťou, ktorú by ste mali napísať. Ide o stručné zhrnutie dokumentu – cieľom je, aby zaneprázdnení ľudia, ktorí budú správu čítať, na prvý pohľad vedeli odhadnúť, koľko čítať a aký postup bude pravdepodobne potrebný. Je potrebné povedať čitateľovi, prečo je vaša študentská firma výnimočná. Ide zvyčajne o prvú stranu/úvod správy.
Existuje veľa on-line zdrojov o tom, ako písať efektívne zhrnutie - hľadajte / nájdite / použite ich. (Ak chcete dosiahnuť maximálne skóre, zhrnutie musí byť jasné, vzrušujúce a efektívne.)
Analýza problému
Podrobne popíšte problém, ktorý riešite a kto (aká cieľová skupina) tento problém má. Môžete hovoriť o aktuálnych riešeniach na trhu, ale nevenujte tomu príliš veľa pozornosti (viď bod nižšie - konkurencia).
Riešenie
Popíšte svoj produkt (výrobok alebo službu). Popíšte, ako zákazníci používajú váš produkt a ako rieši problémy, ktoré ste načrtli. Aké funkcie a výhody váš produkt prináša. Podrobne popíšte súčasnú fázu vývoja a prípadne aj inovatívny prístup.
Cieľový trh a príležitosti
Definujte veľkosť trhu a svoju zákaznícku základňu. Vysvetlite, kto je váš ideálny zákazník a koľko ich je. Aká je celková veľkosť trhu a kam bude patriť vaša firma? Ak nájdete údaje, investorov bude zaujímať, koľko peňazí ľudia a/alebo firmy na trhu v súčasnosti míňajú, aby získali predstavu o celkovej veľkosti trhu. V tejto časti rozprávate príbeh o rozsahu a rámci problému, ktorý ste riešili od momentu, kedy ste produkt uviedli na trh a dosiahli prvé predaje a tržby.
Konkurencia
Popíšte, ako vaša študentská firma zapadá do konkurenčného prostredia, v čom sa líši od existujúcich konkurentov a aké alternatívy v súčasnosti existujú na trhu.
Trhový prístup a predaj
Načrtnite svoje marketingové a predajné aktivity. Podrobne popíšte kľúčovú taktiku, ktorú ste zvolili s cieľom rastu vašej firmy na trhu.
Manažérsky tím
Popíšte organizačnú štruktúru a internú komunikáciu. Schopnosť tímu (porozumenie riadeniu) realizovať stratégiu v súlade s tým, čo ste sa naučili, prekonanými problémami, ale aj pozitívnou podporou počas fungovania študentskej firmy. Popíšte aj spoluprácu s dobrovoľným konzultantom, prípadne učiteľom Aplikovanej ekonómie.
Podnikateľská výkonnosť a ziskovosť
Prezentuje ziskovosť študentskej firmy – odkiaľ pochádza zisk a ako vzniká (marža verzus zisk, fixné verzus variabilné náklady). Vysvetľuje faktory ziskovosti, ako je podnikanie škálovateľné a ako by sa príjmy, výdavky a zisk menili v prípade expanzie.
Finančná analýza
Finančná analýza by mala byť prezentovaná v súhrnnej podobe, ktorá umožňuje ľahké prečítanie a pochopenie. V súlade s celkovými informáciami uvedenými v správe o činnosti študentskej firmy a efektívnym zachytením finančnej výkonnosti, poskytuje analýzu hospodárenia, ako aj informácie o:
1) plánovanej výške zisku a návrhu na jeho rozdelenie,
2) potrebných finančných zdrojoch a ich využití,
3) kapitále získanom od akcionárov,
4) finančné predikcie,
5) porovnanie s počiatočným finančným plánom.
Prehľad o príjmoch, výdavkoch a výsledku hospodárenia by mal byť prezentovaný v nižšie uvedenej štruktúre. Dodatočné položky sú prípustné v prípade potreby, aby bol vytvorený pravdivý obraz o hospodárení študentskej firmy. Výkaz prezentujte ako celkový sumár ku konkrétnemu dátumu pred veľtrhom a mal by obsahovať vysvetlivky.
Plány do budúcnosti
Prezentujte budúci potenciál študentskej firmy alebo tiež investičný potenciál - vaše plány na rast/rozširovanie a čo je potrebné k tomu, aby ste svoje ciele naplnili. Prezentujte svoje predstavy o budúcnosti. Hoci študentská firma funguje len po dobu jedného školského roka, predstavy členov študentskej firmy o budúcnosti majú zásadný význam. Akým spôsobom môže podnikanie pokračovať tak, aby bolo trvalo udržateľné? Chápu členovia tímu, akým spôsobom funguje ich biznis model a na akých zručnostiach a silných stránkach je postavený? Aká je udržateľná konkurenčná výhoda podnikania? Ďalšie kroky – sú realistické na základe ich firemného poslania?
PRAVIDLÁ PRE ZASLANIE SPRÁVY:
- Správa je zaslaná prostredníctvom registračného formulára cca týždeň pred veľtrhom (presný dátum je zverejnený v pravidlách na web stránke). Ak je problém s odoslaním cez formulár, je potrebné správu poslať samostatne e-mailom na adresu firma@jaslovensko.sk .
- Správa musí byť napísaná v slovenskom jazyku.
- Správa môže mať maximálne 10 strán, nie sú povolené žiadne prílohy. 10 strán nezahŕňa úvodnú (titulnú) a záverečnú (zadnú) stranu.
- Titulná strana (ktorá nie je zahrnutá v povolených 10 stranách) by mala obsahovať:
- Názov a logo študentskej firmy
- Logo JA Slovensko
- Školský rok
- Meno učiteľa, prípadne konzultantov
- Kontaktné údaje
- Správa musí byť odoslaná v PDF formáte. Veľkosť správy je limitovaná na max. 10 MB.
DODATOČNÉ ODPORÚČANIA:
Správa by mala byť navrhnutá ako jednotný biznis dokument, nie ako séria správ jednotlivých členov firmy. Správa by mala prezentovať úspechy študentskej firmy.
Správu by mali napísať sami študenti a mala by byť originálna a inovatívna, nie založená na šablóne študentov z predošlých rokov.
Jeden z prístupov, ktorý si študentská firma môže zvoliť, je rozhodnutie požiadať každého člena študentskej firmy/manažéra o napísanie krátkej správy o svojej činnosti/činnosti oddelenia a následne poveriť jedného člena, aby z týchto správ čerpal informácie do finálneho – konzistentného dokumentu.
- Správa by mala prezentovať vývoj študentskej firmy – jednotlivých členov ako aj tímu
- Mala by zahŕňať štruktúru firmy.
- Mali by byt zahrnuté špeciálne aktivity študentskej firmy.
- Mala by zahŕňať fotografie výrobkov a služieb študentskej firmy.
Na tomto linku nájdete všetky výročné správy tímov z minulého školského roka.
Pre inšpiráciu si pozrite výročné správy víťazov tejto kategórie z minulého školského roka.
- Gymnáziá: FLUF, Amity, ECOenergy
- Odborné školy: Sodehal, COFFEE PUNCH, Le Seňoras
Príklady najlepších výročných správ z medzinárodného finále súťaže Company of the Year Competition (v angličtine)
Rok 2023
Rok 2022
- Slovensko, Ligo
- Grécko, Microgreens-Magicgreens
- Švédsko, Noll Deponi
- Rakúsko, Drinkhalm
- Nemecko, Carducation
Rok 2021
Rok 2020
Rok 2019
Rok 2018
Rok 2017
Rok 2016