Ako podporovať aktivity JA Slovensko?

Zatvoriť


Výročná správa

Cena za najlepšiu výročnú správu študentskej firmy.

Správa o činnosti študentskej firmy poskytuje príležitosť ukázať, ako efektívny je tím pri prezentácii, k obchodným partnerom, ukázať procesy, výkonnosť, výsledky a budúci potenciál firmy využívajúce formát správy, a ako je tím úspešný pri prezentácii študentskej firmy s cieľom poukázať na úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.

Kritériá hodnotenia:

  • Poskytuje správa relevantné informácie a umožňuje čitateľovi jednoducho a príjemne nájsť a prečítať si dôležité informácie?
  • Obsahuje správa kvalitné zhrnutie, ktoré poskytne dôležité informácie súvisiace s činnosťou a výkonom študentskej firmy?
  • Prezentuje správa finančné výsledky v požadovanej štruktúre a poskytuje efektívnu analýzu finančných výsledkov? Sú finančné výkazy správne alebo sú v nich chyby, ktoré môžu upozorniť na chyby v porozumení finančných výkazov alebo firemných financií?
  • Preukazuje správa študentskej firmy, že členovia tímu rozumejú celkovej výkonnosti firmy, ziskovosti a budúcemu potenciálu študentskej firmy?

Vyhlasujeme prvé tri najlepšie študentské firmy spomedzi odborných škôl a tri najlepšie študentské firmy spomedzi gymnázií. 

Otázky, ktoré by tím mal zvážiť

Správa o činnosti študentskej firmy je zhrnutím obdobia podnikania študentskej firmy. Je to dôležitý dokument, ktorý prezentuje, čo študentská firma a v nej zapojení študenti dosiahli. Táto správa je kombináciou štandardnej výročnej správy (opisujúc procesy študentskej firmy, výkonnosť, výsledky a jej budúci potenciál voči obchodným partnerom) a zároveň by mala opisovať riešenia problémov počas individuálneho a rovnako aj tímového vzdelávania prezentujúcich úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy. 

Správa tiež demonštruje schopnosť vytvoriť vytlačený dokument, ktorý čitateľa nadchne myšlienkou študentskej firmy a jej podnikania.

OBSAH A ŠTRUKTÚRA SPRÁVY:

Každá správa o činnosti študentskej firmy by mala obsahovať:

Zhrnutie

Zhrnutie by nemalo prekročiť jednu stranu a malo by poskytnúť najdôležitejšie informácie o firme. Zhrnutie je najdôležitejšou časťou správy. Ide zvyčajne o prvú stranu/úvod správy. Hovoríte v nej čitateľovi, prečo je vaša študentská firma výnimočná a máte šancu zaujať ho tak, aby správu dočítal až do konca.

Existuje veľa on-line zdrojov o tom, ako písať efektívne zhrnutie - hľadajte / nájdite / použite ich. (Ak chcete dosiahnuť maximálne hodnotenie poroty v tomto bode, zhrnutie musí byť jasné, vzrušujúce a efektívne.)

Analýza problému

Podrobne popíšte problém, ktorý riešite a kto (aká cieľová skupina) tento problém má. Môžete tu spomenúť existujúce riešenia na trhu, ale venujte im viac pozornosti v časti Konkurencia.

Riešenie

Popíšte svoj produkt (výrobok alebo službu). Popíšte, ako zákazníci používajú váš produkt a ako rieši problém, ktorý ste predstavili v časti Analýza problému. Aké technické vlastnosti (features) váš produkt prináša a akú hodnotu (benefits) prináša zákazníkovi. Podrobne popíšte súčasnú fázu vývoja produktu. Uveďte, aké vlastnícke právo (patent, ...) k produktu máte, alebo aké práva plánujete zaistiť. Uveďte, čím je váš produkt inovatívny.

Cieľový trh a príležitosti

Definujte veľkosť trhu a svoju zákaznícku základňu. Vysvetlite, kto je váš ideálny zákazník a koľko ich je. Aká je celková veľkosť trhu (v počte zákazníkov a v objeme tržieb) a akú pozíciu na trhu má vaša firma (positioning)? Investorov bude zaujímať, koľko peňazí ľudia a/alebo firmy na trhu v súčasnosti míňajú, aby získali predstavu o celkovej veľkosti trhu - pokúste sa nájsť údaje a uveďte túto informáciu v správe.

V tejto časti rozprávate príbeh o tom, ako sa vaše riešenie problému uchytilo na trhu. Použite špecifické, merateľné a overiteľné informácie a porovnajte východiskovú situáciu v riešení problému so súčasnou a plánovanou. Na základe informácie o vašich doterajších tržbách, uveďte, aké úspešné je vaše riešenie na trhu (Prijíma ho trh ľahko? Ak áno, prečo? ...) .

Konkurencia

Popíšte, ako vaša študentská firma zapadá do konkurenčného prostredia, v čom sa líši od existujúcich konkurentov a alternatívnych riešení problému, ktoré v súčasnosti na trhu existujú.

Trhový prístup a predaj

Zhrňte svoje marketingové a predajné aktivity. Kľúčovú taktiku, ktorú používate na zvyšovanie Vašich tržieb popíšte podrobne.

Riadenie firmy a tím

Popíšte organizačnú štruktúru a spôsob, akým zabezpečujete internú komunikáciu. Uveďte príklady, ktoré demonštrujú schopnosť tímu realizovať stratégiu firmy s využitím toho, čo sa naučili pri prekonávaní problémov, a toho, čo sa naučili  prostredníctvom podpory od konzultantov a učiteľov. Popíšte spoluprácu s dobrovoľným konzultantom a učiteľom Aplikovanej ekonómie.

Podnikateľská výkonnosť a ziskovosť

Prezentujte ziskovosť študentskej firmy – odkiaľ pochádza zisk. Vysvetlite, ako zisk vzniká (marže, fixné verzus variabilné náklady). Vysvetlite faktory, ktoré ovplyvnili tvorbu zisku. Vysvetlite, ako je činnosť Vašej firmy škálovateľná  a ako by sa príjmy, výdavky a zisk menili pri expanzii.

Finančná analýza

Prezentujte analýzu financií ktorá vysvetľuje finančnú výkonnosť firmy, odhaduje jej finančné zdravie a umožňuje manažmentu rozhodovať (pozostáva predovšetkým z finančných výkazov a ich analýzy a z výpočtu a hodnotenia finančných ukazovateľov). Vysvetlite návratnosť kapitálu, ktorý do firmy akcionári investovali, porovnajte marže Vašej firmy s maržami bežnými v odvetví v ktorom Vaša firma podniká. Vysvetlite významné rozdiely v návratnosti investície a maržiach Vašej firmy a priemermi v odvetví. Vysvetlite jednotlivé položky vo finančných výkazoch tak, aby si čitateľ mohol jednoducho nájsť súvis medzi finančnými informáciami a činnosťou firmy ako ste ju popísali v ostatných kapitolách správy. Okrem toho uveďte informácie ktoré vysvetľujú:

  1. výšku zisku a návrh na jeho rozdelenie,
  2. požadované finančné zdroje a ich využitie,
  3. kapitál získaný od akcionárov,
  4. porovnanie skutočných výsledkov s počiatočným finančným plánom,
  5. finančné predikcie zamerané na:

a) rast príjmov - odhad, ako sa príjmy firmy budú vyvíjať v čase (uveďte cenové stratégie, vývoj podielu na trhu a odhad príjmov, pokiaľ máte viac produktov, uveďte odhad pre každý z nich)

b) štruktúru výdavkov - predpokladané zloženie výdavkov vrátane vývoja fixných a variabilných nákladov

c) marže - odhad ziskovosti produktov (pokiaľ máte viac produktov, urobte odhad pre každý z nich)

Prehľad o príjmoch, výdavkoch, výsledku hospodárenia a ďalšie informácie o financiách prezentujte v nižšie uvedenej štruktúre. Dodatočné položky (napr. ak chcete uviesť príjmy z predaja viacerých výrobkov, pridajte riadok „Príjmy z predaja výrobku ....“ pre každý z nich) sú vítané, pomôžu vytvoriť presnejší obraz o hospodárení študentskej firmy. Výkaz prezentujte ako celkový sumár za obdobie ku konkrétnemu dátumu pred veľtrhom. Nezabudnite pridať vysvetlivky k položkám vo výkazoch.

Plány do budúcnosti

Prezentujte budúci potenciál študentskej firmy alebo tiež investičný potenciál - vaše plány na rast/rozširovanie a čo je potrebné k tomu, aby ste svoje ciele naplnili. Prezentujte svoje predstavy o budúcnosti. Hoci študentská firma funguje len po dobu jedného školského roka, predstavy členov študentskej firmy o budúcnosti majú zásadný význam. Akým spôsobom môže podnikanie pokračovať tak, aby bolo trvalo udržateľné? Chápu členovia tímu, akým spôsobom funguje ich biznis model a na akých zručnostiach a silných stránkach je postavený? Aká je udržateľná konkurenčná výhoda podnikania? Ďalšie kroky – sú realistické na základe ich firemného poslania?

PRAVIDLÁ PRE ZASLANIE SPRÁVY:
  • Správa je zaslaná prostredníctvom registračného formulára najneskôr 11. marca 2025. Ak je problém s odoslaním cez formulár, je potrebné správu poslať samostatne e-mailom na adresu firma@jaslovensko.sk . 
  • Správa musí byť napísaná v slovenskom jazyku.
  • Správa môže mať maximálne 10 strán, nie sú povolené žiadne prílohy. 10 strán nezahŕňa úvodnú (titulnú) a záverečnú (zadnú) stranu. 
  • Titulná strana (ktorá nie je zahrnutá v povolených 10 stranách) by mala obsahovať:
    • Názov  a logo študentskej firmy
    • Logo JA Slovensko
    • Školský rok
    • Meno učiteľa, prípadne konzultantov
    • Kontaktné údaje
  • Správa musí byť odoslaná v PDF formáte. Veľkosť správy je striktne limitovaná na max. 10 MB.
DODATOČNÉ ODPORÚČANIA:

Správa by mala byť navrhnutá ako jednotný biznis dokument, nie ako séria správ jednotlivých členov firmy. Správa by mala prezentovať úspechy študentskej firmy.

Správu by mali napísať sami študenti a mala by byť originálna a inovatívna, nie založená na šablóne študentov z predošlých rokov.

Jeden z prístupov, ktorý si študentská firma môže zvoliť, je rozhodnutie požiadať každého člena študentskej firmy/manažéra o napísanie krátkej správy o svojej činnosti/činnosti oddelenia a následne poveriť jedného člena, aby z týchto správ čerpal informácie do finálneho – konzistentného dokumentu.

  • Správa by mala prezentovať vývoj študentskej firmy – jednotlivých členov ako aj tímu
  • Mala by zahŕňať štruktúru firmy.
  • Mali by byt zahrnuté špeciálne aktivity študentskej firmy.
  • Mala by zahŕňať fotografie výrobkov a služieb študentskej firmy.

Na tomto linku nájdete všetky výročné správy tímov z minulého školského roka

Pre inšpiráciu si pozrite výročné správy víťazov tejto kategórie z minulého školského roka.

 

Príklady najlepších výročných správ z medzinárodného finále súťaže GEN-E | Company of the Year Competition (v angličtine)