Aplikovaná ekonómia
Výročná správa
Cena za najlepšiu výročnú správu študentskej firmy.
Správa o činnosti študentskej firmy poskytuje príležitosť ukázať, ako efektívny je tím pri prezentácii, k obchodným partnerom, ukázať procesy, výkonnosť, výsledky a budúci potenciál firmy využívajúce formát správy, a ako je tím úspešný pri prezentácii študentskej firmy s cieľom poukázať na úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.
Kritériá hodnotenia:
- Poskytuje správa relevantné informácie a umožňuje čitateľovi jednoducho a príjemne nájsť a prečítať si dôležité informácie?
- Obsahuje správa kvalitné zhrnutie, ktoré poskytne dôležité informácie súvisiace s činnosťou a výkonom študentskej firmy?
- Prezentuje správa finančné výsledky v požadovanej štruktúre a poskytuje efektívnu analýzu finančných výsledkov? Sú finančné výkazy správne alebo sú v nich chyby, ktoré môžu upozorniť na chyby v porozumení finančných výkazov alebo firemných financií?
- Preukazuje správa študentskej firmy, že členovia tímu rozumejú celkovej výkonnosti firmy, ziskovosti a budúcemu potenciálu študentskej firmy?
Vyhlasujeme prvé tri najlepšie študentské firmy spomedzi odborných škôl a tri najlepšie študentské firmy spomedzi gymnázií.
Otázky, ktoré by tím mal zvážiť
Správa o činnosti študentskej firmy je zhrnutím obdobia podnikania študentskej firmy. Je to dôležitý dokument, ktorý prezentuje, čo študentská firma a v nej zapojení študenti dosiahli. Táto správa je kombináciou štandardnej výročnej správy (opisujúc procesy študentskej firmy, výkonnosť, výsledky a jej budúci potenciál voči obchodným partnerom) a zároveň by mala opisovať riešenia problémov počas individuálneho a rovnako aj tímového vzdelávania prezentujúcich úspechy vo vzdelávaní počas procesu vedenia študentskej firmy.
Správa tiež demonštruje schopnosť vytvoriť vytlačený dokument, ktorý čitateľa nadchne myšlienkou študentskej firmy a jej podnikania.
OBSAH A ŠTRUKTÚRA SPRÁVY:
Každá správa o činnosti študentskej firmy by mala obsahovať:
Zhrnutie
Zhrnutie by nemalo prekročiť jednu stranu a malo by poskytnúť najdôležitejšie informácie o firme. Zhrnutie je najdôležitejšou časťou správy. Ide zvyčajne o prvú stranu/úvod správy. Hovoríte v nej čitateľovi, prečo je vaša študentská firma výnimočná a máte šancu zaujať ho tak, aby správu dočítal až do konca.
Existuje veľa on-line zdrojov o tom, ako písať efektívne zhrnutie - hľadajte / nájdite / použite ich. (Ak chcete dosiahnuť maximálne hodnotenie poroty v tomto bode, zhrnutie musí byť jasné, vzrušujúce a efektívne.)
Analýza problému
Podrobne popíšte problém, ktorý riešite a kto (aká cieľová skupina) tento problém má. Môžete tu spomenúť existujúce riešenia na trhu, ale venujte im viac pozornosti v časti Konkurencia.
Riešenie
Popíšte svoj produkt (výrobok alebo službu). Popíšte, ako zákazníci používajú váš produkt a ako rieši problém, ktorý ste predstavili v časti Analýza problému. Aké technické vlastnosti (features) váš produkt prináša a akú hodnotu (benefits) prináša zákazníkovi. Podrobne popíšte súčasnú fázu vývoja produktu. Uveďte, aké vlastnícke právo (patent, ...) k produktu máte, alebo aké práva plánujete zaistiť. Uveďte, čím je váš produkt inovatívny.
Cieľový trh a príležitosti
Definujte veľkosť trhu a svoju zákaznícku základňu. Vysvetlite, kto je váš ideálny zákazník a koľko ich je. Aká je celková veľkosť trhu (v počte zákazníkov a v objeme tržieb) a akú pozíciu na trhu má vaša firma (positioning)? Investorov bude zaujímať, koľko peňazí ľudia a/alebo firmy na trhu v súčasnosti míňajú, aby získali predstavu o celkovej veľkosti trhu - pokúste sa nájsť údaje a uveďte túto informáciu v správe.
V tejto časti rozprávate príbeh o tom, ako sa vaše riešenie problému uchytilo na trhu. Použite špecifické, merateľné a overiteľné informácie a porovnajte východiskovú situáciu v riešení problému so súčasnou a plánovanou. Na základe informácie o vašich doterajších tržbách, uveďte, aké úspešné je vaše riešenie na trhu (Prijíma ho trh ľahko? Ak áno, prečo? ...) .
Konkurencia
Popíšte, ako vaša študentská firma zapadá do konkurenčného prostredia, v čom sa líši od existujúcich konkurentov a alternatívnych riešení problému, ktoré v súčasnosti na trhu existujú.
Trhový prístup a predaj
Zhrňte svoje marketingové a predajné aktivity. Kľúčovú taktiku, ktorú používate na zvyšovanie Vašich tržieb popíšte podrobne.
Riadenie firmy a tím
Popíšte organizačnú štruktúru a spôsob, akým zabezpečujete internú komunikáciu. Uveďte príklady, ktoré demonštrujú schopnosť tímu realizovať stratégiu firmy s využitím toho, čo sa naučili pri prekonávaní problémov, a toho, čo sa naučili prostredníctvom podpory od konzultantov a učiteľov. Popíšte spoluprácu s dobrovoľným konzultantom a učiteľom Aplikovanej ekonómie.
Podnikateľská výkonnosť a ziskovosť
Prezentujte ziskovosť študentskej firmy – odkiaľ pochádza zisk. Vysvetlite, ako zisk vzniká (marže, fixné verzus variabilné náklady). Vysvetlite faktory, ktoré ovplyvnili tvorbu zisku. Vysvetlite, ako je činnosť Vašej firmy škálovateľná a ako by sa príjmy, výdavky a zisk menili pri expanzii.
Finančná analýza
Prezentujte analýzu financií ktorá vysvetľuje finančnú výkonnosť firmy, odhaduje jej finančné zdravie a umožňuje manažmentu rozhodovať (pozostáva predovšetkým z finančných výkazov a ich analýzy a z výpočtu a hodnotenia finančných ukazovateľov). Vysvetlite návratnosť kapitálu, ktorý do firmy akcionári investovali, porovnajte marže Vašej firmy s maržami bežnými v odvetví v ktorom Vaša firma podniká. Vysvetlite významné rozdiely v návratnosti investície a maržiach Vašej firmy a priemermi v odvetví. Vysvetlite jednotlivé položky vo finančných výkazoch tak, aby si čitateľ mohol jednoducho nájsť súvis medzi finančnými informáciami a činnosťou firmy ako ste ju popísali v ostatných kapitolách správy. Okrem toho uveďte informácie ktoré vysvetľujú:
- výšku zisku a návrh na jeho rozdelenie,
- požadované finančné zdroje a ich využitie,
- kapitál získaný od akcionárov,
- porovnanie skutočných výsledkov s počiatočným finančným plánom,
- finančné predikcie zamerané na:
a) rast príjmov - odhad, ako sa príjmy firmy budú vyvíjať v čase (uveďte cenové stratégie, vývoj podielu na trhu a odhad príjmov, pokiaľ máte viac produktov, uveďte odhad pre každý z nich)
b) štruktúru výdavkov - predpokladané zloženie výdavkov vrátane vývoja fixných a variabilných nákladov
c) marže - odhad ziskovosti produktov (pokiaľ máte viac produktov, urobte odhad pre každý z nich)
Prehľad o príjmoch, výdavkoch, výsledku hospodárenia a ďalšie informácie o financiách prezentujte v nižšie uvedenej štruktúre. Dodatočné položky (napr. ak chcete uviesť príjmy z predaja viacerých výrobkov, pridajte riadok „Príjmy z predaja výrobku ....“ pre každý z nich) sú vítané, pomôžu vytvoriť presnejší obraz o hospodárení študentskej firmy. Výkaz prezentujte ako celkový sumár za obdobie ku konkrétnemu dátumu pred veľtrhom. Nezabudnite pridať vysvetlivky k položkám vo výkazoch.
Plány do budúcnosti
Prezentujte budúci potenciál študentskej firmy alebo tiež investičný potenciál - vaše plány na rast/rozširovanie a čo je potrebné k tomu, aby ste svoje ciele naplnili. Prezentujte svoje predstavy o budúcnosti. Hoci študentská firma funguje len po dobu jedného školského roka, predstavy členov študentskej firmy o budúcnosti majú zásadný význam. Akým spôsobom môže podnikanie pokračovať tak, aby bolo trvalo udržateľné? Chápu členovia tímu, akým spôsobom funguje ich biznis model a na akých zručnostiach a silných stránkach je postavený? Aká je udržateľná konkurenčná výhoda podnikania? Ďalšie kroky – sú realistické na základe ich firemného poslania?
PRAVIDLÁ PRE ZASLANIE SPRÁVY:
- Správa je zaslaná prostredníctvom registračného formulára najneskôr 11. marca 2025. Ak je problém s odoslaním cez formulár, je potrebné správu poslať samostatne e-mailom na adresu firma@jaslovensko.sk .
- Správa musí byť napísaná v slovenskom jazyku.
- Správa môže mať maximálne 10 strán, nie sú povolené žiadne prílohy. 10 strán nezahŕňa úvodnú (titulnú) a záverečnú (zadnú) stranu.
- Titulná strana (ktorá nie je zahrnutá v povolených 10 stranách) by mala obsahovať:
- Názov a logo študentskej firmy
- Logo JA Slovensko
- Školský rok
- Meno učiteľa, prípadne konzultantov
- Kontaktné údaje
- Správa musí byť odoslaná v PDF formáte. Veľkosť správy je striktne limitovaná na max. 10 MB.
DODATOČNÉ ODPORÚČANIA:
Správa by mala byť navrhnutá ako jednotný biznis dokument, nie ako séria správ jednotlivých členov firmy. Správa by mala prezentovať úspechy študentskej firmy.
Správu by mali napísať sami študenti a mala by byť originálna a inovatívna, nie založená na šablóne študentov z predošlých rokov.
Jeden z prístupov, ktorý si študentská firma môže zvoliť, je rozhodnutie požiadať každého člena študentskej firmy/manažéra o napísanie krátkej správy o svojej činnosti/činnosti oddelenia a následne poveriť jedného člena, aby z týchto správ čerpal informácie do finálneho – konzistentného dokumentu.
- Správa by mala prezentovať vývoj študentskej firmy – jednotlivých členov ako aj tímu
- Mala by zahŕňať štruktúru firmy.
- Mali by byt zahrnuté špeciálne aktivity študentskej firmy.
- Mala by zahŕňať fotografie výrobkov a služieb študentskej firmy.
Na tomto linku nájdete všetky výročné správy tímov z minulého školského roka.
Pre inšpiráciu si pozrite výročné správy víťazov tejto kategórie z minulého školského roka.
Príklady najlepších výročných správ z medzinárodného finále súťaže GEN-E | Company of the Year Competition (v angličtine)
-
Rok 2024 - Slovensko, Devecol |Rakúsko, Treberei | Írsko, Glan to glas | Luxembursko, Letz guess
-
Rok 2023 - Slovensko, FLUF | Grécko, Isometricks | Švédsko, Sobb-uf
-
Rok 2022 - Slovenko, Ligo | Grécko, Microgreens-Magicgreens | Švédsko, Noll Deponi | Rakúsko, Drinkhalm | Nemecko, Carducation
-
Rok 2021 - Slovensko, Scribo | Grécko, FlowOn | Rakúsko, Lazy Bowl
-
Rok 2020 - Slovensko, REN | Dánsko, Bubbles | Izrael, Sigma | Turecko, Tensopathy
-
Rok 2019 - Slovensko, ESO | Estónsko, Brand | Taliansko, Animal Trade
-
Rok 2018 - Veľká Británia - SureLight | Taliansko - OKelvin JA | Fínsko - Bugman's Best
-
Rok 2017 - Slovensko - Assum | Estónsko - Festera | Izrael - Promotor | Švédsko - Locker Room Talk UF
-
Rok 2016 - Slovensko - Irdify | Veľká Británia - Enlighten-hope